Khamis, 21 April 2011

IT`S TIME TO CHANGE!!



"Lay man talks about others
Average man talks about events

Great man talks about ideas"



Assalamualaikum semua.. Alhamdulillah dipanjatkan sekali lagi kepada Illahi kerana memberi saya peluang untuk mengisi laman Permata16 ini. Hmm.. nampaknya ada beberapa komen yang meminta agar post2 yang dituliskan ringkas, padat dan menarik. Bagaimana ya?? Bukanlah bermakna saya ini seorang yang pandai menulis sehingga setiap tulisan itu harus panjang, tidak, tetepi manusia itu pelbagai. Ada yang minta saya huraikan sesuatu tajuk itu dengan panjang dan terpeinci agar kefahaman yang diperolehi lebih jelas. Saya berfikir, bagaimana harus saya lakukan agar dapat memuaskan hati pembaca? Ya! akhirnya saya menemui jawapan, setiap tulisan saya itu haruslah berbeza-beza agar semua pengunjung beroleh manfaatnya Insya-Allah.

PERKONGSIAN

Pada post kali ini, saya hanya hendak berkongsi satu kisah dan pengalaman di Kursus Intensif Bahasa Arab (KIBAR). Ketika itu, sesi pembelajaran bersama Sir Nassir Salleh, seorang veteran di MATRI. Saya masih ingat, ketika itu waktu pembelajarannya adalah hari Rabu, jam 7.40 pagi. Beliau masuk dengan membawa dua buah bakul yang setiap satunya berisi satu jag dan beberapa biji cawan. Ada yang belum dibasuh dan ada yang bersih.

Sir Nassir menyuruh kami minum air kopi Radix yang dibawanya dimana keadaannya masih panas. Wah.. kami semua pun seronoklah kerana pagi-pagi sudah dihidangkan dengan minuman yang lazat. Kami semua pastinya memilih cawan yang bersih sahaja. Sir hanya memerhatikan. Melihat gelagat kami yang pelbagai rupa.

Setelah habis minum, sir hanya menyuruh kami meletakkan kembali cawan-cawan itu ditempatnya tanpa perlu membasuhnya. Kami semua kehairanan

"tak yah basuh ke?"


Setelah semuanya selesai, Sir Nassir pun memulakan percakapannya.

"Apa yang ana lihat, kamu semua belum bersedia melakukan perubahan "

" Eh, kenapa? bukan ke tadi kita cuma minum kopi? " monolog peserta KIBAR

" Tadi awal-awal cikgu ada kata yang ada di antara cawan-cawan itu yang bersih dan kotor. Nampaknya semua peserta memilih yang bersih. Tiada seorang pun diantara kamu yang ada inisiatif untuk memilih cawan yang kotor itu dan membasuhnya. Semuanya mahu ambil jalan mudah sahaja. Kalau kamu basuh cawan yang kotor tadi, pahala kamu dapat, rezeki pun kamu dapat. Nampaknya kamu dah rugi satu pahala kerana kamu belum bersedia melakukan perubahan"

Sambungan kisahnya tidak perlulah saya ceritakan di sini kerana anda pasti sudah tahu apa yang kami 'dapat' setelah itu. Pastinya keazaman untuk berubah meningkat tinggi selepas sesi bersama Sir Nassir itu.

Jika anda berada di situasi yang sama, apa agaknya tindakan dan perkara yang berada di benak fikiran anda??

3 ulasan:

  1. assalamualaikum...
    anti....mengingatkan kembali kenangan itu..
    tersenyum lebar....
    bila ana baca balik dan fikir balik..memang betul kata Sir Nassir..
    waktu kelas Sir memang ana la yang paling sedih..
    apa-apa pun..
    semua itu sudah berlalu..
    tapi kata-katanya kita boleh ambil sebagai
    inspirasi hidup..

    jazakillah anti..kerana mengingatkannya kembali...

    BalasPadam
  2. think out of the box..
    but it really hard to get the idea out of the book unless it come from our deep of heart..
    a pure heart..

    BalasPadam