Ahad, 3 April 2011

Ubat Hati

Salam Mahabbah bersulamkan mawaddan pada semua pembaca.. Tema kita pada bulan 4 ini ialah -
AYUH RENOVATE! RENEW HATI KITA!

Untuk perkongsian tentang 'renovate hati' kali ini, ana suka berkongsi lirik satu lagu jowo.. hehehe. Nasyid Jawa syg!! Tajuk nasyid ini 'TOMBO HATI' yg bermaksud 'UBAT HATI'.

Dari keseluruhan nasyid ini, terdapat 5 cara mengubat hati yer kawan-kawan!
  1. Baca Quran dan maknanya
  2. Solat malam dirikanlah
  3. Bersama-sama dengan orang soleh.
  4. Berbanyaklah berpuasa.
  5. Zikir malam berpanjangan.
Dari ke-5-5 cara ini ana rasa yang paling senanglah kot ialah yang 1st. Yer la kan, sbb kalau nk solat malam, bangun malam pon tidak. Kalau nk bersama-sama dgn orang soleh, lesen P x dpt lagi.. Or x da transpot. Or x leh tanggung duit minyak. Hehehe. Kalo puasa tu, almaklumlah, susah skit.. Dapur rumah kan 'full house'. Dok kat asrama senang ler nak puasa sbb add suasana. Tapi apa salahnya kita sama-sama cuba puasa ramai-ramai kat rumah. InshaAllah, Allah melihat usaha! Yang ke 5 pula, zikir malam berpanjangan. Hmmm.. Kalau tenguk cerekarama malam berpanjangan mungkin boleh la, tapi kalau zikir malam.. entah kan? Baca ma'thurat petang-petang pon tersengguk-sengguk.. huhuhu.. haru-haru..

InshaAllah. Semua pembaca, marilah sama-sama kita tingkatkan amalan kita dan mendekatkan diri kita kepada Allah Ta'ala. Mudah-mudahan dengan menambahkan amalan, hati kita terubat dan kita bisa mengecapi ketengangan. INSHA ALLAH.

'Hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi TENANG.'
-Quranul Kareem-Ar Ra'd:28-

Wallahu'alam.

1 ulasan: