Rabu, 13 April 2011

AKU ; masih aku!!

in the name of Allah


*Aku = Umair Mustaqeem


"Mus!! hoi Mus!!" Aku menoleh mencari enpunya pemanggil, seorang pemuda hitam manis memegang rotan panjang mengangkat bilah rotan sambil menuju ke arah ku, aku bingung lantas aku juga menuju ke arahnya. "Nape nih??" aku bertanya, belum sempat dia menjawab, rotan itu hinggap di belakangku. Pedih menusuk. Aku jatuh menahan pedih, sekali lagi rotan itu hinggap di belakangku. sakit, tapi aku tidak melawan. lalu pemuda hitam manis itu bersuara "Perangai macam ni kau nak tunjukkan kat adek kau ye?? sia-sia sekolah pilih kau jadi ketua pelajar!! Nampak hari-hari ke surau, tapi.. perangai jauh menyempang!! KAU LETAK ALLAH KAT MANE HAH??". Aku tersentak dengan soalan itu. Apa lagi kesalahan ku?? ada saja yang aku lakukan salah dimata AYAH, 'AKU, LETAKKAN ALLAH DIMANA?? MASIHKAH ALLAH ITU DIHATIKU??'



Aku sempat melihat wajah milik ayah, dia menangis. kali terakhir aku melihat dia menangis adalah pada hari Ummi meninggalkan kami 2 beradik, aku Umair Mustaqeem dan adikku, Umar Muhafeez. Ayah menangis waktu itu sambil berdoa. Dia tidak meratapi pemergian ummi, mungkin terasa begitu berat tanggungjawab menjaga kami dua beradik. Aku lantas memeluk kaki ayah. "Ayah, ape lagi salah Mus? Ayah bagi tahu Mus, Mus takkan tahu selagi ayah tak cakap," Nada suaraku mendatar. pukulan Ayah semakin perlahan. pedih di hati ayah mungkin lebih parah hendak dibandingkan dengan pedih luka dibadanku


"Umair Mustaqeem! Diam!!" Ayah meninggikan suaranya lagi. Aku terdiam, membiarkan rotan menyiat-nyiat kulitku. pedih. Begitulah aku dididik oleh ayah, salah aku. Dia tidak banyak cakap, rotan akan hinggap. Salah adik, aku juga salah kerana tidak mendidik adik. Aku semakin kebal dengan rotan ayah. tapi dihati kesan kebal itu tak lut. Aku tahu, Ayah amat sayangkan kami. Ayah pernah pesan "Allah dihati, jangan dibuang. Kalau Allah tiada dihati, macam lah.. manusia tanpa tulang."


Mungkin salahku semalam, aku ke surau. bertembung sekumpulan muda, bermain gitar. Aku diam sahaja, permainan itu juga bakat. malah aku tidak memiliki bakat itu. selepas aku berlalu, azan berkumandang dan mereka masih bermain alat muzik itu. aku berpatah balik bagi menghormati panggilan solat. Bagiku, ia mudah. hanya perlu katakan.. "korang! aku nk join nk blaja!! tp, aku nk g solat dl~ jom solat same2!!" sambil tersenyum. Bagi aku, cara itu paling sesuai. mereka akan rase, mereka seperti pro, dan aku ibarat bayi.. jadi mereka akan rase dihormati. Lantas mereka menjawab "ko g laa solat dl.. t da abes solat, ktorang ajar ok??" Aku buntu. Apa patut aku jawab kembali?? spontan aku jawab "eh~ tak nk aku.. korang saje x nk turunkan ilmu kat akukan?? aku g solat, korang lari tinggalkan aku kan??" sekumpulan pemuda itu berpandangan antar satu sama lain. Bingung mereka. "dah2 laaa... kita bwat sistem tebusan. 3 org ktorang ikut kau, yang laen tunggu sini." Aku terdiam, seboleh-bolehnya aku mahu semua menunaikan solat. 3 orang yang mengikutku seperti berat punggung hendak bangun



Otak aku ligat mencari idea. sudah berjaya membawa 3, lagi 4 masih bermain. Aku terfikir idea yang tidak logik, tetapi berkesan! "ape kate, korang sume ikut aku?? mcm ni deal kt!! Aku akan jadi anak murid korang, tapi aku akan tgk sape solat paling terror~ then, aku akan jadi murid dy sampai aku jadi bijak pandai!~" hatiku kuat mengatakan caraku tidak akan berkesan. Namun, salah seorang daripada mereka berasa hebat, lalu berkata "Alah bab2 solat nih, aku je laa pandai antara ktorang~ dah laaa.. bawak aku sorang jeh!" yang lain rasa tercabar. Akhir sekali semua ke surau untuk solat tengahhari itu



Namun, aku terperangkap dengan kataku sendiri, di akhir solat, mereka berkumpul ditepi surau. "weh budak, ko tengok tak?? sape solat da best??" Aku terdiam. "hmm??" alamak, memakan diri tindakan tadi. jadi terpaksa lah aku cakap "sape solat kerana Allah?? that's da best~" mereka saling berpandangan. Aku diam. Namun bagi menjaga hati mereka, aku dudk sebentar bersama mereka, mempelajari not-not muzik dan serba sedikit bermain gitar



Mungkin ada pak cik-pak cik yang ternampak aku duduk bersama mereka lalu diperihalkan kebada ayah. inilah akibatnya. Aku disini, dengan kepedihan hati ayah. Mungkin salah aku. Aku tahu, ia salah aku. Ayah berlalu dengan rotannya Aku cuba untuk bangun. 'Terima Kasih Ayah!' aku hanya mampu berbisik. "Abang! tu laaa, Apih da cakap.. jangan duduk ngan orang-orang tuh sume.. tgk ape abang kene??" Aku tersenyum. Adikku, Umar Muhafeez. "Abang ok! Adik jangan ikut abang ye?" Umar hanya tersenyum dan dia secara diam-diam mengagumi abangnya itu. Aku malu sebenarnya dengan adik, Aku bukan abang yang baik, yang layak menunjukkan contoh bagi adik. "Apih kaaaannn... respect ngan abang~" dengan manja adikku yang seorang itu bersandar didadaku



Aku diam 'Aku bukanlah manusia yang patut dihormati. tindakan aku semalam, melukakan hati seorang yang hebat bernama ayah' Aku diam, adik hampir lena didadaku. aku biarkan sahaja walupun pedih-pedih rotan tadi masih membisa. kami bersandar di dinding rata.






*Aku = Farhan Asifa



Rumah kebajikan bingit dek berita gembira, satu-satunya 'kakak' mereka, Farhan Asifa.........



p/s: perhatian, blog ni macam tak berapa meriah laa, jadi kat sini.. pembaca2 sekalian, [tak berapa ramai kot] anda berpeluang menjadi penulis.. carenye, copy tajuk diatas utk tajuk cerita anda di blog anda, then.. copy link kami dan letak lepas anda catatkan BISMILLAH. then teruskan menyambung cerita ini mengikut kehendak anda!! selepas beberapa hari, admin akan tgk cerita mane paling sedap, dan akan dicopy paste ke sini.


1: comment post ini dgn meninggalkan link anda di bahagian comment[link blog anda yang telah menyambung cerita ini]


2: jalan cerita hendaklah hanya tentang Farhan Asifa (perempuan)


3: rasenye, x ramai akan join.. tp meriahkan laa sikit blog nih~ ramai2 laa join yeh~


4: x dapat hadiah, tapi maybe bakat penulisan anda dapat dikembangkan ag! and, mungkin cerita anda dapat memberi pengajaran yg baek kpd semua orang,


5: semuanya kerana Allah ye!!


6: HARAP2 RAMAI YANG TRY~ (malu je kalau x de sambutan~) tolong ye!!




Sekian, sayang Allah, sayang antunna!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan