Rabu, 20 April 2011

Jejaka Idaman ,Gadis Pingitan- Bagaimana ya??

~Islam itu indah~

PROLOG

Salam kunjungan buat semua pengunjung Permata16. Alhamdulillah akhirnya Allah memberi keizinan kepada saya untuk mengemas kini laman Permata16 tercinta ini. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah. Pertamanya, saya mohon maaf kerana tidak terlalu kerap mengisi entry di laman ini. Namun, saya cuba berusaha semaksima mungkin untuk melakukan yang terbaik .Insya-Allah.

Hmm.. post kali ini mengenai jejaka idaman dan gadis pingitan. Agak-agaknya , mengapa saya tergerak hati untuk menulis tentang tajuk ini ya?? Lihatlah sendiri realiti masyarakat kini yang kian runtuh peribadi muslimnya. Bahkan, hampir tiada! Jadi Allah telah memberi saya ilham untuk mengisi entry baru mengenai tajuk yang bagi saya sukar untuk dihuraikan. Namun, saya akan cuba yang terbaik buat anda. Insya-Allah.


DI MANA REMAJA HARAPAN?

Persoalan pertama yang muncul di benak fikiran saya apabila melihat realiti para remaja kini adalah, bagaimana nasib negara pada masa hadapan? Saidina Ali pernah menuturkan

"Jika kamu ingin melihat masa hadapan sesebuah negara, maka lihatlah pemuda-pemudinya masa kini"


Nah, persoalan itu sering bermain-main di benak fikiran saya. Jadi, apakah hukumnya jika manusia yang mengetahui tentang sesuatu ilmu tetapi tidak beramal dan mengajarkannya kepada yang lain? Anda pasti tahu jawapannya! Oleh kerana itu, di sini saya ingin berkongsi dengan anda mengenai serba sedikit ilmu yang saya ada. Insya-Allah.


MEMBENTUK REMAJA DI SEKOLAH

Fokus kali ini adalah tertumpu kepada bagaimana membentuk remaja muslim di sekolah. Ini kerana, masa remaja banyak dihabiskan di sekolah. Oleh itu, pihak sekolah seperti guru- guru, kakitangan, warden, bahkan tukang kebun sekalipun memainkan peranan yang pernting dalam membentuk remaja. Rasulullah ada berfirman mafhumnya,

" Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan kamu bertanggungjawab atas apa yang kamu pimpin "

Ada empat asas bagi membentuk remaja yang mulia iatu

1. Peranan Ibu bapa
2. Peranan Guru
3. Peranan Rakan sebaya
4. Peranan anggota masyarakat

Oleh kerana fokus kita kali ini adalah di sekolah, oleh itu saya utamakan dahulu peranan guru dalam post ini. Dan bagi anda yang ingin mengetahui 3 asas yang lain bolehlah cari di laman sesawang Google dengan menaipkan "Empat Asas Membentuk Remaja Mulia". Insya-Allah.


PERANAN GURU DALAM MEMBENTUK REMAJA MULIA

Rasulullah adalah contoh tauladan terbaik sekalian ummat. Oleh itu, dalam apa perkara yang kita lakukan sekalipun, sunnah itu perlu diutamakan. Teladanilah asas pendidikan yang Rasulullah bawa. Baginda bersabda

"Salah satu cara terbaik untuk membentuk akhlak mulia ini ialah dengan cara pendidikan."

Apakah asas pendidikan yang Rasulullah bawa? Tentulah Qudwah Hasanah yang ditonjolkan. Peribadi beliau yang sangat mantap itu membuatkan orang disekelilingnya berasa aman dan tenang sehinggakan mampu mencairkan hati manusia yang dahulunya kekafirannya menentang Rasulullah cukup hebat. Teladan sebelum ajakan. Itulah main point yang saya mahu anda teliti dan hayati kali ini. Ketahuilah bahawa perbuatan itu lebih berkesan daripada perkataan.


ANALOGI


Andai ada seorang pemimpin di sebuah syarikat muslim yang berkata-kata mengenai keburukan tidur selepas subuh dihadapan orang bawahannya. Kata-katanya begitu gah sehinggakan semua orang menghormati beliau dan berazam tidak mahu tidur selepas subuh. Pada suatu hari syarikat tersebut mengadakan kursus di sebuah tempat. Beberapa orang ditempatkan bersama pemimpin di syarikat tersebut. Seusai solat subuh berjemaah, pemimpin tersebut tidur kerana rasa mengatuk yang tidak dapat ditahan setelah sehari suntuk berkursus pada hari sebelumnya. Agak-agak anda apakah yang akan difikirkan oleh rakan sebilik pemimpin tersebut? Ya, mungkin akan ada sebhagian dari mereka yang bersangka baik. Tapi, yamg jenis "biasa2" sahaja, bagaimana? Mereka pasti akan mempertikaikan tingkah laku pemimpin mereka.

Lain pula ceritanya jika seorang pemimpin yang lain yang memang mengamalkan amalan tidak tidur selepas subuh, tetapi tidak terlau menonjol ke hadapan . Pekerja di sekelilingnya pasti akan berasa segan dengan beliau walaupun beliau tidak berkata-kata. Tambah-tambah lagi apabila sebilik!


AYUH BERTINDAK SEGERA!!

Oleh itu, GURU bukanlah setakat mengajar pelajaran di sekolah sahaja, tetapi bertanggungjawab dalam membentuk shakhsiah pelajar ke arah berakhlak mulia. Antara perkara yang boleh dilakukan dalam mempamerkan Qudwah Hasanah kepada para pelajar adalah :

- Menjadi 'Qudwah Hasanah' atau contoh teladan baik. Setiap tingkah laku
guru hendaklah dijaga kerana setiap inci pergerakan guru akan menjadi
ikutan.

- Memiliki sifat amanah, dedikasi, komited pada tugas, ikhlas, sanggup
berkorban masa dan tenaga.

- Mengamalkan sikap suka membantu serta membimbing dan berperanan
sebagai 'role model' kepada pelajar.

- Penampilan dan penerimaan guru terhadap konsep berilmu, beramal dan
berakhlak yang sebenar-benarnya.

- Bersedia bekerjasama dengan ibu bapa dalam usaha membentuk insan
Rabbani.
( sumber :http://halaqah.net/v10/index.php?topic=372.0 )


ANDAI TAK BERJAYA??

Allah itu bukannya kejam. Yang dinilai olehNya adalah usaha bukan natijah. Berusahalah semaksimum mungkin kerana usaha itu yang dipandang Allah. Hakikatnya, banyak cara dan tindakan susulan lain yang boleh dibuat bagi membentuk pelajar menjadi JEJAKA IDAMAN dan GADIS PINGITAN atau sinonimnya Remaja SOLEH dan SOLEHAH. Antaranya, mewujudkan sistem mentor mentee di sekolah ataupun nama islamiknya Usrah @ Halaqah. Melalui cara ini, hati pelajar lebih mudah didekati dan dibelai. Aktiviti tahunan seperti Kem Anak Soleh dan seumpamanya juga bisa membantu pelajar ke arah itu. Yang penting, USAHA!


KONKLUSI

Membentuk pelajar menjadi remaja berperibadi muslim bukanlah seperti memetik jari. Tetapi, ia memerlukan usaha dan komitmen yang tinggi daripada semua pihak. Tanggungjawab ini juga tidak tertumpu kepada satu pihak sahaja seperti ibubapa dan guru. Tetapi ia melibatkan seluruh lapisan anggota masyarakat. Oleh itu, ayuh kita bangkit bagi membina revolusi ummah dalam diri para remaja. Ingatlah Rasulullah s.a.w ada bersabda, mafhumnya

“Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya); oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata: “Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah: “Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan.”

Jadi mana satu pilihan anda?

~Fikir-fikirkanlah~




1 ulasan:

  1. assalamualaikum...
    posting yang ni..
    menarik...seronok membacanya...


    Rasulullah saw. bersabda:
    "Setiap pagi anak Adam terbangun,seluruh anggotanya memperingatkan lidah.Anggota tersebut berkata:Takutlah kepada Allah demi kami,sesungguhnya kami banyak bergantung kepada kamu.Jika engkau lurus,kami pun lurus,jika engkau bengkok,bengkoklah kami:
    (HR Al-Tirmidzi.)

    BalasPadam