Selasa, 12 April 2011

HIDUPKAN HATIMU..

hati itu nadi kehidupan..

"Ya Allah yang membolak-balikkan hati, kau tetapkanlah hatiku diatas agama-Mu, dan tetapkanlah hatiku diatas ketaatanku kepada Mu."



sebenarnya,untuk menulis tentang 'hati' pada waktu dan ketika ini adalah sedikit sukar pada saya..tetapi saya cuba dan terus mencuba untuk mengumpul sedikit kekuatan... alhamdulillah Allah perkenankan...


"manusia itu dua matanya ibarat petunjuk , dua telinganya ibarat pemberi isyarat awas , lisannya sebagai penterjemah , dua tanganya sebagai sayap , dua kakinya ialah perutusan , hatinya pula sebagai raja . Kalau rajanya baik , maka baiklah bala tenteranya."

kerana hati itu raja yang akan menggerakkan bala tenteranya , seharusnya hati itu perlulah sentiasa subur.. maka dengan itu, saya cuba mengetuk 'raja hati' dalam diri saya, agar menyedari akan hakikat seorang HAMBA..


Rasulullah SAW juga ada bersabda:
"Dalam tubuh manusia terdapat segumpal darah, jika baik gumpalan darah itu, maka baiklah seluruh tubuhnya, jika buruk gumpalan darah itu, maka buruklah kesemuanya, ketahuilh bahawa gumpalan darah itu ialah hati."


Hati ialah anggota yang paling utama bagi seorang manusia. Jika hati yang menyimpan glikogen boleh dibelah dan didermakan, tidak demikian untuk hati yang menyimpan iman.
Kita tidak boleh membiarkan hati menjadi sarang 'virus' yang boleh mengancam kita. Sekiranya ia berlaku, maka virus tersebut akan merebak ke seluruh hati.

mungkin ada di antara anda yang menjegilkan mata ketika melihat perkataan 'virus hati'.. mungkin juga ada yang bertanya, "virus hati itu apa?"... mungkin juga ada yang menganggap virus hati itu adalah 'barah hati'..

ketahuilah wahai teman-teman, sesungguhnya virus hati yang dimaksudkan adalah dosa-dosa yang telah kita lakukan..


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya hati itu berkarat seperti berkaratnya besi".


oleh itu, jagalah hati dengan penuh kesungguhan. Hati itu perlu dijaga dengan rapi agar dapat memenuhi matlamat kehidupan yakni menjadi HAMBA Allah yang RABBANI,menjadikan kehidupan itu sebagai satu ibadah..

Mulalah memberi perhatian pada hati agar hati kita terus subur dengan keimanan...hanya hati yang hidup sahaja akan merasa sensitif dengan maksiat.. hanya hati yang hidup sahaja yang mampu merasa kerdilnya akan hakikat penciptaan dirinya...

jika hati mulai sakit dan tenat, maka sifat sensitifnya akan berkurang sedikit demi sedikit kerana 'virus hati' merebak aktif...


"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah mereka yang apabila disebut 'ALLAH', gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah keimanannya, dan kepada Tuhan merekalah sahaja mereka bertawakal."
(Surah AL-Anfal:2)


tanda hati kita masih lagi subur ialah hati itu masih boleh bergetar apabila mendengar alunan alquran , subur dengan zikrullah dan ibadah-ibadah seharian...


"Dan beriknlh khabar gembira kpd mereka yg tunduk patuh(kpd ALLAH),( iaitu) mereka yg apabila disebut nama 'ALLAH', gementarlh hati mereka, mereka yg sabar terhadap apa yg menimpanya, yg m'dirikn solat dan menafkahkn sebahagian drpd apa yg Kami berikn kpd mereka."
(Surah AL-Hajj:34-35)


sesungguhnya,hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang..


seorang HAMBA,

pEmBuRu SyUhAdA'

2 ulasan: