Isnin, 7 Februari 2011

Persahabatan Perang Yarmouk


Assalamualaikum.



Ya Allah Kau Pancarkanlah Sinar Keimanan Kepada Yang Membaca dan Yang Menulis.
Ya Allah Kau Terangilah Hari-Hari Mereka Dengan Cahaya Islam.
Ya Allah Kau Pandulah Jalan Mereka Menuju SyurgaMu.
Ya Allah Kau Jadikanlah Kami Semua BerJumpa dan BerPisah KeranaMu.



-Ameen-


Abdullah bin Mas'ud menceritakan apabila seorang sahabat bernama Ikrimah Ibn Abu Jahal gugur datang seorang lelaki memberinya air. Belum sempat diteguknya, Ikrimah mendengar suara Suhail Ibn Amr meminta air. Ikrimah berkata 'berikanlah air itu kepadanya, mungkin dia lebih memerlukan'.

Kemudian apabila sampai air itu kepada Suhail ibn Amr, terdengar pula suara Haris Ibn Hisyam . Ketika itu Suhail berkata 'berikanlah air itu kepadanya, mungkin dia lebih memerlukan'. Pembawa air itu bergerak ke Haris. Beliau mendapatinya telah syahid. Kemudian dia pergi kepada Suhai, Suhail juga telah syahid. Dan beliau kembali kepada Ikrimah, Ikrimah juga telah syahid. SUBHANALLAH.

Ada satu riwayat menyatakan apabila manusia nazak, dia sangat dahaga sehinggakan jika diberinya 7 lautan air, tidak akan hilang dahaganya.

MASHA ALLAH. Lihatlah pada Ikrimah ibn Abu Jahal dan Suhail Ibn Amr. Disaat kegentingan nazak, mereka masih melebihkan sahabat mereka. Inilah persahabatan atas keimanan. Ukhuwah fillah hingga ke syurga. Itu apabila kita mencintai sahabat kita lebih dari kita mencintai diri kita.

Fikir-fikirkanlah.
Wallahu'alam

^^


Tiada ulasan:

Catat Ulasan