Khamis, 2 September 2010

hambanya yang sombong..

Bismillah..

Alhamdulillah.. 10 akhir Ramadhan membuka tirainya.. tinggal seminggu sahaja lagi kita akan menjalani ibadah puasa.. bagaimana pengambilan keberkatan pada bulan ini?

Fasa pertama, fasa kerahmatan sudah pun berlalu..
Fasa kedua, fasa keampunan sudah pun berlalu..
Tinggal fasa ketiga, fasa terselamat dari api neraka yang masih menunggu..

Teman-teman sekalian,
Ramdhan datangnya hanya setahun sekali.. Bulannya penuh barakah. Pada zaman Rasulullah saw, bulan ini amat dinanti-nantikan.. Pada akhir bulan Ramadhan ini, sahabat-sahabat menangis melihat ianya pergi.. Tapi kita?

Dari Abu Hurairah ra. berkata :-

"Sesungguhnya Nabi saw telah naik ke mimbar dan berkata : Amin, Amin, Amin. Seorang bertanya kepada dia : Ya Rasulullah, Apa yang engkau lakukan ini? Baginda menjawab : Telah berkata Jibril kepadaku : Hambanya yang sombong, sempat bersama ibu-bapanya atau salah seorang darinya, tidak akan masuk syurga (kerana kesombongan terhadap mereka), Aku berkata : Amin, kemudian berkata malaikat: hambanya yang sombong apabila masuk Ramadhan tidak akan diampun dosanya (oleh Allah), Maka Aku berkata : Amin. Kemudian malaikat berkata : Seseorang yang sombong dimana nama engkau (Nabi saw) disebut kepadanya akan tetapi dia tidak berselawat kepada engkau, maka aku berkata : Amin."
[Hadith Riwayat al-Bukahri didalam Adabul Mufrad].

fikir-fikirkanlah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan