Khamis, 2 September 2010

16th Generation- Ramadhan terakhir di MATRI



Sedar tak sedar, sudah lima tahun kita berada di bumi wakafan ini. Tak lama lagi, kita akan keluar pula, hmm apa agak2nya persiapan kita ya??

Namun, bukan itu yang ana ingin ketengahkan sebenarnya, tetapi keberadaan kita yang melalui Ramadhan terakhir di MATRI tahun ini. Rasa rindu pula. Memang betul kata nabi, Ramadhan itu musim bunga bagi orang mu`min. Cuba tengok bunga ni.Cantikkan?? Walaupun ianya hanya bunga di taman sains sebelah koperasi MATRI.


Pada tahun ini, Ramadhan yang dilalui mungkin sedikit berbeza dari tahun lalu. Apatah lagi kehilangan murobbi-murobbi yang dicintai. Di MATRI, suasan Ramadhan itu sangat manis. Ditambah lagi kebisingan suara pelajar2nya di musolla yang sibuk membaca Al-Quran. Suasana iftar yang sangat menyenangkan. Oh!Indahnya!! Agak2 nya bila lagi kita semua akan merasai suasana itu??


SEKITAR RAMADHAN DI MATRI

Tadarus Al-Quran sesi hafazan petang



Cawan2 plastik yang digunakan untuk iftar di dataran (Kami pasti merinduimu!!)

Menunggu giliran mengambil talam (Iftar jama`ie)

Menunggu waktu berbuka puasa

Ada juga yang berbuka puasa bersama-sama ahli halaqah

Allah juga telah mengizinkan kita untuk menempuhi musim peperiksaan percubaan di dalam bulan yang mulia ini. Satu cabaran sebenarnya kerana terpksa mengharungi suasana lapar dan dahaga sepanjang peperiksaan dijalankan. Ditambah pula dengan waktu malam yang diisi dengan solat tarawih. Letih rasanya. Namun, demi mencapai takwa-Nya, semua itu dapat dilalui dengan baik sekali. Malah, semuanya tampak bersungguh-sungguh untuk melipatgandakan amalan masing-masing di bulan ini. Mabruk `alaih!!

Dewan peperiksaan percubaan SPM

Sedar tak sedar, musim bunga ini akan berakhir tidak lama lagi. Kita juga sudah memasuki fasa ke-3 Ramadhan di mana pada fasa ini terdapat satu malam di mana Allah telah melipatgandakan pahalanya lebih baik dari 1000 bulan. Dalam fasa ini juga kita haruslah bersungguh-sungguh untuk memohon keampunan dari Allah serta memohon agar terhindar dari api neraka.Oleh itu, sama-samalah kita beramal dengan sepenuh kudrat yang ada. Siapa tahu, ini Ramadhan terakhir buat kita kan??


"Celakalah bagi hamba-Ku yang keluar dari bulan Ramadhan tetapi

dosanya tidak diampunkan"
-alhadith-


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


RAMADHAN KAREEM!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan